Konsulentlivet i coronaens tid

Azets Life | 07/04/2020

av Edvard Kvåle Ulla

 

I løpet av min tid i Azets har jeg våknet med et smil om munnen og gledet meg til å gå på jobb hver morgen. Hvorfor? Godt arbeidsmiljø, gode kolleger og spennende arbeidsoppgaver. Så kom 12. mars. Alle måtte jobbe hjemmefra. 

Digitalisering i praksis

På tross av en “ulmende” brakkesyke, et stadig savn av sosial omgang og en kraftig porsjon medfølelse for de som nå sliter, har jeg opplevd de siste ukene som svært lærerike og spennende. Hvordan skulle vi håndtere denne surrealistiske situasjonen, og kunne vi klare å kjøre “Business as usual”? Stikkordet er digitalisering. Eller ekspress-digitalisering, som vår digitaliseringsminister ville sagt.

Dette har vist seg å være den ultimate syretesten på hvor e-forberedte vi var - og om systemene vi bruker er tilpasset raske og uforutsigbare endringer. No paper, no cry?

La det være sagt; en pandemi som den vi opplever nå påvirker absolutt alle - direkte eller indirekte. Som en teknologidrevet bedrift er vi i Azets imidlertid godt rustet til å være operative og tilstede for våre kunder og hverandre, også hjemmefra. Samtlige av våre ca. 1.000 ansatte kunne ta laptopen under armen, gå hjem og fortsatt ha tilgang til de samme systemene som på kontoret. Dette er digitalisering. Nå ser vi virkelig verdien av systemer som er tilgjengelige og som sikrer samhandling med både kunder og kolleger - overalt, i sanntid, døgnet rundt. Sagt med andre ord; hvor som helst, når som helst.

Den nye normalen

Da hjemmekontor ble den nye, og forhåpentligvis kortvarige, normalen måtte også vi gjøre noen endringer. Jeg er stolt av å være en del av Azets som med hell gikk fra 52 kontorer til ca 1000 én-persons-kontorer spredt utover hele landet - fra èn dag til en annen. Dette påvirker likevel dynamikken og tvinger gjennom nye måter å samarbeide på. Ny input, nye idéer og kreative løsninger har blitt tatt i mot med åpne armer. All ære til handlekraftige, tilpasningsdyktige og motiverende ledere på alle nivåer i Azets.

Å sikre den gode kommunikasjonen via arenaer der alle blir sett, var blant de første tiltakene vi satte i gang. Dette forutsetter naturligvis teknologi og gode IT-løsninger, men like viktig er menneskene og hvordan hver enkelt tilpasser seg endringene og faktisk tar i bruk teknologien. I teamet mitt starter og avslutter vi hver dag med et videomøte der alle på teamet deltar aktivt. Det handler om å se, bli sett, høre og bli hørt. Vi støtter, motiverer og pusher hverandre, på samme måte som da vi satt fysisk sammen. 

Sosialisering - før, under og etter corona

Samhandlingsløsninger som G Suit, Microsoft Teams og Slack har vært mye brukt i Azets også før pandemien, men nå opprettholder vi kontakten også med våre eksisterende og nye kunder ved hjelp av slike verktøy. Virtuelle møter er en god, men ikke fullverdig, erstatning for fysiske møter og diskusjoner rundt bordet. Når det er sagt gleder det meg å se hvor tilpasningsdyktige vi som mennesker er, og hvor bra det faktisk fungerer med slike videomøter. Jeg håper at flere nå ser verdien av disse løsningene.

For oss innebærer altså denne situasjonen en endring av rutiner, ikke systemer. Dette er også tilfellet for de fleste av våre kunder. Med de riktige systemene i bunn, handler det i stor grad om å tenke nytt og finne smarte måter å løse problemer på - uten fysisk tilstedeværelse. Hvordan? Digital tilstedeværelse. Og endringsvilje. Tiden vil vise hvor mange som kommer seg helskinnet gjennom denne krisen. Det som er sikkert er at det alltid er noen som overlever kriser, og i dette tilfellet føler jeg meg ganske sikker på at fellesnevneren for de overlevende er tilpasningsevne og digital tilstedeværelse. Dette er avgjørende egenskaper - egenskaper som vil kjennetegne morgendagens vinnere.

På tross av 12. mars og hjemmekontor kan jeg fortsatt glede meg over et godt arbeidsmiljø, gode kolleger og spennende arbeidsoppgaver - jeg gleder meg fortsatt til å “gå på jobb” hver morgen. Vi har lært oss å sosialisere på nye måter og den nye hverdagsrytmen begynner å sitte. Vi oppmuntrer, deler, informerer og diskuterer. Virtuelle avdelingsmøter, teammøter, arbeidsgruppemøter, 1-1 møter, kundemøter og salgsmøter, lønningspilser og quizer. Dette kombineres med familie, formelle pauser, uformelle pauser, mat, drikke og trim. Fleksibiliteten balanseres med god struktur, klare planer og fokus. På denne måten klarer vi å opprettholde produktiviteten, og kan avslutte arbeidsdagen med god samvittighet og godt humør - i disse uvirkelige tider. 

 

Kommer det en tid etter corona? Ja, det må vi tro på! De som gjør de rette grepene nå vil komme tilbake, sterkere enn noen gang. Jeg gleder meg til å treffe både kunder og kolleger fysisk når dette er over. Frem til det gjør vi alt vi kan for å holde hjulene i gang. Vi er der for våre kunder og for hverandre - det er det som betyr noe nå.

Om Edvard Kvåle Ulla

Edvard jobber som IT-konsulent i Azets Technology - et nytt og raskt voksende forretningsområde i Azets. Edvard er utdannet siviløkonom, og med en brennende interesse for IT-systemer jobber han nå i skjæringspunktet mellom IT og økonomi. Rollen favner bredt og Edvard er involvert i alle faser knyttet til leveranse av programvare til våre kunder.