Den store selskapsreisen #11: Et profesjonelt styre

Strategi og ledelse | 10.02.2020

av Dag Henning Kleven

Den store selskapsreisen er en bloggserie som skal hjelpe norske gründere og bedriftseiere til en bedre og mer effektiv selskapsdrift. Gjennom 25 episoder skal vi følge det fiktive selskapet Sykkelspesialisten. Vi er med fra etableringen og igjennom hele livssyklusen. Vi følger grunnleggerne Mats og Helene, og får innsikt i alle utfordringene de møter underveis. 

Målet er klart og tydelig: å hjelpe deg til å ta bedre beslutninger for selskapet ditt!

Proffesjonelt styre

Gikk du glipp av de ti første avsnittene av Den store selskapsreisen? Her finner du dem:

Den store selskapsreisen #1: – Jeg har en idé!
Den store selskapsreisen #2: – Skal vi etablere selskap?
Den store selskapsreisen #3: Slik takler gründerne en lynrask oppstart
Den store selskapsreisen #4: På tide å skaffe finansiering
Den store selskapsreisen #5: Fra Portland til Måløy
Den store selskapsreisen #6: Hvor er selskapet vårt om 5 år?
Den store selskapsreisen #7: Sky is the limit
Den store selskapsreisen #8: – Hvem skal vi ansette? 
Den store selskapsreisen #9: – Nå skal vi bygge kultur!
Den store selskapsreisen #10: Fra gründer til etablert selskap

 

– Jeg nekter å gi ham aksjer i selskapet, roper Helene. Det er vårt selskap!

– Vet du hva Helene? Jeg var på et foredrag for noen år siden og det er spesielt én ting jeg husker foredragsholderen sa til oss: Ikke forelsk deg i aksjene. Selv om du får færre aksjer, vil hver enkelt være verdt mer, sier Mats.

– Samme det. Det er vårt selskap, gjentar Helene. 

– Det var jo du som dro ham inn. Jeg advarte deg, kommer det skarpt fra Mats.

– Du kunne ha stoppet meg Mats. Dette er ditt område – det vet du!

– Stoppe deg? Mats ler høyt, men tar seg inn når han ser bort på Helene som bokstavelig talt gløder. Ingen er så glad som Helene når hun er glad, og ingen er så sint som når hun er sint. Han vet at dette ikke ender godt, så han legger om taktikken. – Ok. La oss ikke krangle, sier han og holder hendene opp. Jeg mente det jeg sa om at vi ikke skal forelske oss i aksjene, men her er hva jeg foreslår at vi gjør. Vi trenger hjelp fra en regnskapsfører og advokat slik at vi får en skikkelig verdsettelse av selskapet. Da kan vi bli enige om antall aksjer i forhold til lånets størrelse og avtalen som ble skrevet. Dette viser hvor viktig det var å skrive en god avtale den gangen. På denne måten har vi alt på stell til styremøtet og generalforsamlingen.

 

Oppgjørets time

Noen måneder senere er de samlet i det store møterommet på kontoret. Rat Hansen har ankommet med advokatene sine og sitter henslengt på den ene siden av bordet, mens resten av følget hans sitter på utsiden og venter. 

– Ja, ja, da er det generalforsamling da dere. Er ikke helt imponert, så jeg tenker at jeg vil ha en plass i styret fremover. Det kan du føre opp som en sak til neste møte, Helene, sier Rat Hansen og gliser bredt. 

Helene kjenner hun begynner å bli varm i toppen igjen, men Mats stopper henne før hun eksploderer. – Du, la oss være ærlige, du har jo et litt frynsete rykte, hva er det du egentlig vil?

Rat Hansen sitter lenge og stirrer intenst på Mats – som ikke viker et sekund. Plutselig tar han bena ned fra bordet, retter seg opp og får et annerledes syn over seg. – Vet dere hva? Jeg er ikke helt slik dere tror, men det må dere love å ikke si til noen. Jeg har et rykte å passe på vet dere. Han slår ut med begge armene og ler vennlig.  – Ja, jeg vil at verdien av aksjene skal stige – og det noe voldsomt! Jeg vil at vi skal oppnå suksess sammen. Er ikke det et felles mål vi har, spør han retorisk og venter selvfølgelig ikke på noe svar.

Et verdiskapende styre

– Dere har jo blitt et etablert selskap nå. Et stort selskap og dere har klart å bygge et suksessfullt selskap. Jeg bidrar gjerne med mer kapital så det kan vokse ytterligere, men da tror jeg dere er tjent med et mer profesjonelt styre, og det er det jeg mener vi bør velge. Vi kan ikke ha et styre for styrets skyld – hvor de som sitter der skal få lov til å være med kun fordi de er familie og nære venner.  Husk at et styre har et stort formelt ansvar.

Styret er en del av virksomhetens ledelse sammen med daglig leder. Det er styret som etter selskapslovgivningen representerer selskapet utad og er virksomhetens øverste utøvende myndighet. Styret har et stort ansvar og flere plikter. De har en forvaltningsplikt i å forvalte selskapets verdier, en tilsynsplikt som betyr å holde tilsyn med selskapet og er det avvik har de en handlingsplikt.

For å ivareta dette kreves det at styret jobber strukturert og i henhold til gjeldende lover og regler. Innkalling til styremøter, gjennomføring, innhold og dokumentasjon står sentralt. Handlingsplikten betyr at styret har plikt til å lage en plan ved for eksempel kritisk lav egenkapital eller likviditet. Kravene til styremedlemmer blir stadig større og man eksponeres for rettslig pågang, både sivilrettslig og strafferettslig, dersom en ikke oppfyller de minimumskrav aksjeloven oppstiller. 

Gitt dette ansvaret mener jeg det er tid for et profesjonelt styre. Et profesjonelt styre vil også være en verdifull sparringspartner for ledelsen av selskapet og vil tilføre enorm kunnskap selskapet ikke greier å skaffe gjennom ansettelser. Dere kan jo nesten se på det som gratis bistand, sier han med et stort glis om munnen. Så, hva venter vi på? La oss sette igang! 

 

Vil du vite hva som skjer videre med Mats, Helene og Sykkelspesialisten? Følg med i neste avsnitt!

Abonner på Den store selskapsreisen

Ja, jeg vil at Azets sender meg innsikt, informasjon om tjenester og invitasjoner til arrangementer. Jeg kan når som helst redigere mine preferanser eller trekke tilbake mitt samtykke.

Ja, jeg vil at Azets sender meg innsikt, informasjon om tjenester og invitasjoner til arrangementer. Jeg kan når som helst redigere mine preferanser eller trekke tilbake mitt samtykke.

Hvordan Azets håndterer mine persondata er beskrevet her.

* Feltet er obligatorisk

post author

Om Dag Henning Kleven

Dag Henning har i mange år jobbet med forretningsutvikling og vekst. Han har hatt internasjonale jobber i Sony Corp og Checkpoint System før han kom til Azets i 2014 som salgssjef. I dag leder han området Forretningsutvikling i Azets hvor han jobber tett med ulike partnere og kunder for å utvikle nye forretningsområder.