Den store selskapsreisen #1: – Jeg har en idé!

Strategi og ledelse | 05.09.2019

av Dag Henning Kleven

Den store selskapsreisen er en bloggserie som skal hjelpe norske gründere og bedriftseiere til en bedre og mer effektiv selskapsdrift. Gjennom 25 episoder skal vi følge det fiktive selskapet Sykkelspesialisten. Vi er med fra etableringen og gjennom hele livssyklusen. Vi følger grunnleggerne Mats og Helene, og får innsikt i alle utfordringene de møter underveis. 

Målet er klart og tydelig: å hjelpe deg til å ta bedre beslutninger for selskapet ditt!

Personer på togstasjon

Gjenforeningen

Helene småløper bort til toget ved Sandvika stasjon. Hun kaster et raskt blikk ned på klokken. En splitter ny sportsklokke som viser tiden slik den skal – og sikkert 200 andre nyttige funksjoner som blant annet steghastighet og altimeter. Klokken er 07:03. Helene venter på toget som går 07:05. Hun fisker opp mobilen, sjekker et par snapper og scroller seg igjennom nyhetsfeeden på Instagram og Facebook. En helt vanlig start på dagen i en helt vanlig dag i Helenes liv. 

– Hei Helene! hører hun fjernt bak øreproppene. Hun snur seg og sperrer opp de morgentrøtte øynene. Det tar bare et par sekunder før hun drar kjensel på personen. Det er Mats. Han gikk noen år under henne på universitetet, men de rakk å bli kjent igjennom fadderuken. Hun som erfaren student. Han som fersking.

– Mats? Jøss, det er jo deg. Så utrolig gøy å møte deg! Helene kunne ikke unngå å legge merke til den kule sykkelen hans. Hun hadde blitt skikkelig bitt av sykkelbasillen. 

– Selv – og takk, sier Mats og smiler. 

– Hva driver du med nå? Fortsatt økonomi? Du gikk første året på finans, gjorde du ikke? Eller, det er kanskje ikke første året man har finansiell analyse? Han rekker så vidt å svare et ja, at han jobber som økonom, før hun på inn- og utpust forteller om at hun har en idé som innebærer nettopp sykler. På et ritt i Alaska møtte nemlig Helene en mann fra Portland i Oregon. Mannen viste seg å jobbe i et selskap som lager de feteste stisyklene hun noen gang har sett. Han foreslo at Helene kunne kjøpe noen sykler å selge her i Norge, hvor stisykling er blitt kjempepopulært. Det lyser i øynene på Helene. Brått blir hun litt mer alvorlig i tonen: 

– Kanskje du kunne hjulpet meg, Mats? Jeg har jo så mange ideer. Det jeg virkelig kunne trengt er en person med god økonomisk forståelse, sier hun og ler. Men, nå må jeg rase videre. Skulle ha rukket toget 07:05 og jeg kan ikke miste det neste. Er du på LinkedIn, eller?

6 konkrete punkter

Mats rekker så vidt å nikke før Helene forsvinner inn på toget.

Mats, lettere fortumlet, kan ikke annet enn å smile. Tankene begynner å spinne og han ser for seg Mark Zuckerberg. Facebook, Google og Amazon. Det er store ideer. Kan en god idé være så enkel at den rett og slett dekker et behov i markedet? Mats analyserer videre og beveger seg sakte men sikkert i retning kontoret – fordypet i tanker. Når han litt senere holder nøkkelkortet opp foran leseren, har han allerede klekket ut en liste på 6 konkrete punkter. Han planlegger å legge frem listen for Helene ved første anledning. Hun er jo et fyrverkeri, så Mats bestemmer seg for at han i alle fall skal gi det et forsøk. 

FAKTA

Når du skal starte et selskap, er det mye som må på plass. Start med det grunnleggende:

  • Ha en god forretningsidé som er nedskrevet i en forretningsplan
  • Sett deg inn i de lover og regler som gjelder for selskapsdrift
  • Det koster penger å starte en bedrift. Har du egne penger, trenger du finansiering, eller bør du søke offentlige og private støtteordninger?
  • Er du usikker på noe – be om hjelp tidlig nok

 

Les mer: Vurderer du å starte selskap? Dette må du tenke på
Søk råd: Få hjelp til å starte selskap.

Ruger du på en god idé? Her er noe du bør tenke på:

  • Ideen må dekke et behov i et marked. Har noen gjort noe lignende tidligere? Hvordan har de gjort det? Hvilken inntjening har de hatt?
  • Er det en helt ny idé som dekker et behov, eller er det en forbedring av et eksisterende produkt?
  • Du må innhente så mye relevant informasjon som mulig og skape et grunnlag for å gjøre en kartlegging av markedet og potensialet.
  • Er betalingsviljen der? Finnes andre måter å tjene penger på? Det koster hverken å bruke Facebook eller en lineær tv-kanal, men du betaler for distribusjon og du ser reklamer.
  • Før du setter opp selve forretningsplanen, må du kartlegge hva som skal til for å produsere eller levere tjenesten ideen er basert på. Er det i det hele tatt realistisk?

Dette er spørsmål som må besvares, før Helene eventuelt kan gå videre og realisere sykkeldrømmen sin.

Mats grubler. Vil Helene fortsatt være like overbevist etter å ha blitt presentert for innvendingene hans?

Blir du med videre på Den store selskapsreisen? Her kan du lese de neste avsnittene:

Den store selskapsreisen #2: – Skal vi etablere selskap?
Den store selskapsreisen #3: Slik takler gründerne en lynrask oppstart
Den store selskapsreisen #4: På tide å skaffe finansiering

Vil du vite hva som skjer videre med Mats, Helene og Sykkelspesialisten? Følg med i neste avsnitt!

Abonner på Den store selskapsreisen

Ja, jeg vil at Azets sender meg innsikt, informasjon om tjenester og invitasjoner til arrangementer. Jeg kan når som helst redigere mine preferanser eller trekke tilbake mitt samtykke.

Ja, jeg vil at Azets sender meg innsikt, informasjon om tjenester og invitasjoner til arrangementer. Jeg kan når som helst redigere mine preferanser eller trekke tilbake mitt samtykke.

Hvordan Azets håndterer mine persondata er beskrevet her.

* Feltet er obligatorisk

post author

Om Dag Henning Kleven

Dag Henning har i mange år jobbet med forretningsutvikling og vekst. Han har hatt internasjonale jobber i Sony Corp og Checkpoint System før han kom til Azets i 2014 som salgssjef. I dag leder han området Forretningsutvikling i Azets hvor han jobber tett med ulike partnere og kunder for å utvikle nye forretningsområder.