5 tips til god kriseledelse

Strategi og ledelse | Oppdatert 03.04.2024

av Dag Henning Kleven

En krise er en vanskelig situasjon, et avgjørende vendepunkt eller en plutselig forandring.

Å lede i krise – 5 gode råd

Hva gjør du når krisen rammer selskapet for fullt? Vi har satt opp fem tips til hjelp: 

  1. Få oversikt: Pust med magen og få oversikt over situasjonen. Hvordan og på hvilke måter rammes du? Har du ansatte som ikke kommer på jobb, varer som ikke blir levert eller kunder som avbestiller ordre? Ofte sier dette seg selv, men vi vet at det har effekt å skrive det ned før du går til punkt 2. 

  2. Analyser situasjonen: Hvilken konsekvenser fører de ulike situasjonene til? I hvilken grad rammes du nå? Hvor stor er sannsynligheten for at du rammes på kort eller lang sikt? Når det gjelder avbestillinger, for eksempel, bør du se på situasjonen akkurat nå og sette opp ulike nivåer av avbestillinger. Du sitter nå med en oversikt over ulike scenarioer. Det at du faktisk gjør denne øvelsen har en egenverdi dersom situasjonen skulle tilspisse seg, men du skal også bruke den helt konkret i punkt 3. 

  3. Tiltak: Gitt dagens situasjon og sannsynlighet for at scenariene inntreffer, må du ha noen verktøy for å møte de ulike situasjonene. Når inntekten svikter, hvordan kan du sikre at du beholder noen av inntektene? Kan varer og tjenester selges andre steder? Ta deretter umiddelbart kontakt med dine leverandører for å få til en ordning, slik at varene du ikke får solgt, ikke fortsetter å komme. Videre må du se på hva en inntektssvikt har å si for kostnadene: Start med de store kostnadspostene og se på alle muligheter for å redusere dem. Snakk med de ansatte og vurder permittering. Har du husleie, snakk med huseier. Har du varekostnad, snakk med leverandøren. Slik jobber du deg igjennom kostnadsbasen for å tilpasse den til inntektssvikten.
    Når oversikt er klar, prioriter og gå til punkt 4. 

  4. Gjennomføring: Du skal fortsatt puste med magen, men som leder må du også vise handlekraft når krisen inntreffer. Det er en stor risiko for å handle overilt. For å unngå det, følg punktene over, slik at du gir deg selv en mulighet til å få oversikt, analysere og vurdere tiltak – før du iverksetter. Da er sjansen større for å lykkes. 

  5. Sist, men viktigst: Ta vare på menneskene rundt deg! Det er lettere å møte en krise sammen med gode kolleger og støttespillere. Tar du med de ansatte på råd, selv om det kan ramme dem spesielt hardt, kan dere møte krisen samlet. 

Som leder går du inn i en tøff tid, med tøffe beslutninger. Forsøk å gjøre ting enklest mulig, slik at du greier å stå hele løpet ut.


Og du: Ikke glem å spørre om hjelp!

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Ja, Azets kan håndtere min forespørsel. Jeg aksepterer at Azets mottar og lagrer mine kontaktopplysninger i overenstemmelse med Azets Privacy Statement

post author

Om Dag Henning Kleven

Dag Henning har i mange år jobbet med forretningsutvikling og vekst. Han har hatt internasjonale jobber i Sony Corp og Checkpoint System før han kom til Azets i 2014 som salgssjef. I dag leder han området Forretningsutvikling i Azets hvor han jobber tett med ulike partnere og kunder for å utvikle nye forretningsområder.